ALTA VIA 2 DOLOMITY, DEN 5

(část 2.)

Postřehy a souhrn trasy:
  1. Asfaltová cesta okolo Lago di Fedaia je průchozí (ač cedule hlásají zákaz vstupu)
  2. Krámky v Malga Ciapela zavírají v půlce září (konec sezóny). 17.září již bylo zavřeno.
  3. Dlouhé stoupání od Malga Ciapela s nedostatkem vhodných kepišť.

Když se trochu vzpamatujeme, pokračujeme dál. “Dál” vlastně znamená zpátky k nádrži Lago di Fedaia. Po 4 hodinách cesty se tak ocitáme zase tam, kde jsme začali. Nádrž budeme obcházet po asfaltce vedoucí okolo jejího břehu. S tou je ovšem jeden menší problém – na jejím začátku narážíme na výstražné cedule hlásající zákaz vstupu. Jednak z důvodu nebezpečí a jednak proto, že jde o soukromý pozemek. “No bezva! Tak to fakt nevím, kudy se máme z tohohle zatracenýho místa dostat.”, zabrblám. Tudy to nejde a přes hory taky ne…to jsme si ověřili. Po chvíli dalšího studia mapy a rozmýšlení se po asfaltce stejně vydáváme. Jiná možnost totiž není (pokud teda nechceme jít po úzké a frekventované silnici na opačném břehu). Po pár stech metrech si všimneme těžké techniky operující v prudkých svazích nad námi. Vůbec nechápeme, co tam dělá, zato začínáme chápat, jaké nebezpečí že tady hrozí. Po cestě míjíme několik pomníčků. Některé připomínají oběti války, jiné zase oběti padajících kusů skal. Potkáváme také pár chodců. Nejsme tu jediní, což mě vcelku uklidňuje. Na člověka tu padá podivná tíže….Už abychom byli pryč.

Asfaltka vedoucí okolo nádrže Lago di Fedaia se zákazem vstupu – oficiální varianta Alta Via 2

Asfalt brzy střídají travnaté louky a my postupně obcházíme majestátní horu Marmolada. Sbíháme do čím dál tím nižších poloh. Najednou si uvědomíme, že kopec po kterém kráčíme, je vlastně sjezdovka. V údolí pod ní s údivem sledujeme další obrovské stádo ovcí rozprostřené po celém svahu mezi klikatícími se serpentýny silnice. “Ze všech možných míst a zelenajících se horských plání, proč je pasou zrovna tady?“, podivujeme se. Každopádně pro projíždějící motoristy to musí být docela dobrý zážitek.

Nejlepší pastvina je přeci hned vedle silnice…to dá rozum

Doufáme, že bychom si v Malga Ciapela mohli dokoupit zásoby a pohráváme si i s myšlenkou přenocování v kempu, který by tam podle mapy měl být. Při představě teplé sprchy se úplně rozplývám. Vizualizace je dobrý hnací motor a cesta mi tak příjemně ubíhá.

Malga Ciapela je takové městečko duchů. Pár hotelů se zabedněnými okenicemi, stanice lanovky a asi 3 krámky…všechny zavřený samozřejmě. Přišli jsme pozdě…asi o den nebo dva jsme je těsně nestihli. Skončila sezóna. Zásoby si tedy nedoplníme. Nezbývá než pokračovat dál směrem do kempu. Alta Via jím naštěstí přímo prochází, takže to pro nás nepředstavuje zacházku. U vjezdu do kempu vidíme zaparkovaný obytňák a potkáváme i pár lidí. “To vypadá nadějně”, jásám. Když ovšem dorazíme k recepci, přivítá nás jen zavřená závora. Na naše usilovné zvonění nikdo neodpovídá. Na webových stránkách se pak dočítáme, že kemp tento rok kvůli COVIDu ani neotevřel. To je smůla.

Nákupní “centrum” v Malga Ciapela

Je už docela pozdě, máme hlad a dál se nám vůbec jít nechce. Snažíme se najít vhodné místo na přespání v okolí kempu. (Přímo v něm kempit přes zjevný zákaz nechceme, přeci jen se jedná o soukromý pozemek). Moc se nám to ale nedaří. Územím vede asfaltová cesta, po které čas od času projede auto nebo projdou nějací výletníci. Všechna příhodná místa, na kterých by se dal postavit stan, jsou z cesty až moc dobře viditelná. To se nám nelíbí. Nakonec se uvelebíme na plácku za nedalekým potokem. Vybaluju vařič a dávám se do přípravy večeře. Zanedlouho po cestě nad námi kráčí skupina lidí. Samozřejmě si nás ihned všimnou a dost zkoumavě si nás prohlížejí. Muž kráčející v čele skupinky se za námi ještě několikrát otočí, jakoby se přesvědčoval, jestli dobře vidí…jestli tam opravdu někdo na kládě u potoka sedí nějací dva zoufalci a vaří na vařiči.

Taková pozornost nás dost znervózní. Dost možná by žádný problém nebyl, ale zkrátka se tu necítíme vůbec dobře. Přes únavu se rozhodneme po večeři pokračovat ještě dál. Snad brzy narazíme na rovné a lépe ukryté místo na přenocování…

O 2 hodiny a 430 m výškových metrů později dorážíme propocení a zcela vyčerpaní na úpatí kopce. Cesta se tu rozděluje. Zatímco Alta Via pokračuje dál do kopce, lákavá levotočivá lesní cesta vedoucí po vrstevnici mizí někde za rohem. Tomáš se tam jde podívat, zatímco já čekám na křižovatce. Rychle se šeří.

“Tak co?”, ptám se vracejícího se Tomáše. “Nó, jsou tam nějaký baráky. Vypadají opuštěně. Dost divný místo…” Po zádech mi projede mráz. “Opuštěná osada v horách…no bezva. Tak honem, jdeme dál“. Přistihnu se, že zničehonic raději šeptám. Postupujeme svižně a tiše. Snažím se nemyslet na všechny ty hloupé hororové filmy typu Hory mají oči, kde někdo někoho uvězní a mučí v opuštěných horkých obydlích. Jdeme svižně a potichu. Nad hranicí lesa narazíme na palouk, kde se rozhodneme zakempit. Není to ideální, ale dál už vážně jít nechceme. Máme za sebou sakra dlouhej den. Mezitím se už úplně setmělo, a tak stavíme stan poslepu…Nechceme na sebe vůbec upozorňovat, proto necháváme čelovky uklizené…co kdyby osada nebyla tak zcela opuštěná…

Nocoviště na palouku s balvany (foceno druhý den ráno)

Při rozkládání stanu se ještě všimnu několika velkých balvanů o velikosti stanu nebo menšího auta rozprostřených na palouku nad námi. Zrovna tak mě při příchodu upoutaly proležené plácky ve vysoké trávě. “Asi tady spává vysoká“, pomyslela jsem si. Ty kameny se mi nelíbí, ale na další strachy a obavy už nemám kapacitu. Nepříjemný pocit z opuštěné osady mi pro dnešní noc úplně stačí. Radši honem zalézám do spacáku a překvapivě rychle se nořím do lahodné bezstarostné tmy hlubokého spánku. Z něho mě uprostřed noci vytrhává zvuk….